مقایسه اندازه فراوری خودروسازان ، زامیاد رکورد زد

به گزارش سفر ارزان به دبی، در سال 1400 خودروسازان داخلی با مسائل زیادی از جمله تامین قطعات و فراوری روبه رو بودند. بعلاوه یک مساله ای که ایران خودرو و سایپا تحت تاثیر قرار داده است زیان انباشته بسیار زیاد آن ها است.

مقایسه اندازه فراوری خودروسازان ، زامیاد رکورد زد

با توجه به تیراژ تعیین شده از سوی وزارت صمت برای سال 1400، خودروسازان به طور ماهانه باید 92 هزار و 500 دستگاه خودرو فراوری نمایند این در شرایطی است در ماه آذر حدود 78 هزار خودرو فراوری نموده اند.

این کاهش مقدار فراوری در صورتی اتفاق افتاده است که رضا فاطمی امین، وزیر صمت وعده افزایش مقدار فراوری خودروسازان در سال های آینده را داده است. این وعده افزایش قیمت ها در صورتی است که حتی مقدار فراوری خودروسازان در سال 1400 به اهداف تعیین شده نرسیده است.

با توجه به شرایطی که در فراوری خودرو وجود دارد، بعید است که وعده رشد 100 هزار دستگاهی در سال 1400 به نتیجه برسد.

مشکل نقدینگی و تامین تراشه های الکترونیک دو مانع مهمی است که از ابتدای سال، فراوری خودروسازان را در جهت نزولی قرار داده است. کارشناسان صنعت خودرو عقیده دارند مشکل نقدینگی خودروسازان با حذف قیمت گذاری دستوری می تواند تا حد زیادی برطرف گردد.

از طرفی خودروسازان مقدار عرضه و فروش خودروهای خود را کاهش دادند. کارشناسان صنعت خودرو بر این عقیده هستند که یکی از عواملی که موجب عدم عرضه خودرو به وسیله خودروسازان شده است قیمت خودروها است.

عبدالله مشکانی به سفر ارزان به دبی گفته بود سیاست گذشته نگر شورای رقابت برای تعیین کردن شرایط فراوری و تعیین قیمت خودروها یکی از مهم ترین عواملی است که موجب به وجود آمدن زیان انباشته خودروسازان شده است.

عدم عرضه تا افزایش قیمت ها

مشکانی معتقد است خودروسازان به علت جلوگیری از زیان و جبران هزینه های فراوری و قطعات، خودروها را انبار می نمایند تا بتوانند با افزایش قیمت خودرو بخشی از هزینه های خود را جبران نمایند.

ضرر خریدران و خودروسازان

او در ادامه شرح داد: ایران خودرو و سایپا با نرخ دلار 25 هزار تومانی خودروهای خودرو را فراوری می نمایند اما حدودا با نرخ دلار 15 هزار تومانی آنها را به فروش می گذارند.

این کارشناس اضافه کرد: در حالی که خودروها در بازار خودرو با دلار 35 هزار تومانی معامله می گردد.

عبدلله مشکانی شرح داد که وجود این اختلاف قیمت ها در فراوری، خرید و فروش خودروها تنها برای دلالان سوددهی دارد و هم خودروساز و هم خریدار واقعی ضرر می نمایند.

مقدار فراوری خودرو

بر اساس اطلاعات موجود در سایت کُدال، ایران خودرو در آذر 1400 نسبت به آبان افزایش فراوری داشته است.

ایران خودرو در آبان حدود 40 هزار خودرو فراوری کرد که این مقدار در آذر 1400 به حدود 43 هزار خودرو نزدیک شده است. ایران خودرو از ابتدای سال 1400 تا سرانجام آذر، به طور میانگین حدود یک هزار و 205 خودرو فراوری نموده است.

گروه خودروسازی سایپا، در آبان 1400 حدود 29 هزار و 500 خودرو فراوری نموده است که این مقدار در آذر به حدود 31 هزار دستگاه رسیده است.

بعلاوه گروه زامیاد در آذر 1400 حدود چهار هزار خودرو فراوری نموده است که نسبت به آبان رشد داشته است. مقدار فراوری این خودروسازی در آبان حدود سه هزار و 400 دستگاه اعلام شد.

رکورد فراوری روزانه در زامیاد شکسته شد

مسعود باریده، معاون فراوری شرکت زامیاد روز گذشته 25 دی، اطلاع داد: برنامه ریزی زامیاد به منظور جایگزینی کامیونت زامیاد Z24 با کامیونت پادراپلاس در امسال نتیجه بخش بود و این شرکت توانست در اواسط دی ماه، فراوری این محصول را به بیش از 100 دستگاه در روز برساند.

در جدول زیر میانگین فراوری روزانه خودروسازان را در سال 1400 مشاهده می کنید.

آخرین اخبار بازار خودرو را در صفحه خودرو سفر ارزان به دبی بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "مقایسه اندازه فراوری خودروسازان ، زامیاد رکورد زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه اندازه فراوری خودروسازان ، زامیاد رکورد زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید