همسان سازی سازه هواکش خط 6 متروی تهران با المان های موزه فرش
به گزارش سفر ارزان به دبی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تأکید کرد که جانمایی هواکش خط شش مترو از نظر فنی امکان پذیر نبود. اما با برنامه ریزی های انجام شده این تهدید تبدیل به یک فرصت شد.
رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران امروز چهارشنبه 8 آذر 96 با اشاره به انتشار اخباری در مورد انتقادها به نصب هواکش خط شش متروی تهران در مجاورت موزه فرش اعلام کرد:
بر اساس برنامه ریزی ها و تصمیم های اتخاذشده از سوی مسئولان متروی تهران یک هواکش در ضلع شمال غرب میدان در مجاورت موزه فرش نصب شده بود و از نظر فنی باید هواکش دوم در ضلع جنوب غرب نیز احداث می شد تا در عملکرد هواکش خللی ایجاد نگردد.
بنابراین از نظر فنی اماکن جابه جایی و مشخص مکان نو برای هواکش در مجاورت موزه فرش وجود نداشت.
او اضافه نمود:
بر اساس این مسائل فنی، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با نصب هواکش در مجاورت موزه فرش ایران در لچکی حدفاصل خیابان کارگر و فاطمی موافقت کرد.
اما با اتخاذ تصمیماتی مقرر شد حجم و سازه این هواکش تهدیدی برای موزه به حساب نیاید و با المان های موزه فرش همسان سازی گردد.
خسروآبادی اضافه نمود:
از آنجایی که از نظر فنی امکان جابه جایی این هواکش وجود نداشت، مقرر شد حجم و سازه این هواکش از المان های موزه الهام بگیرد و با توجه به اینکه شکل کلی این طرح دار قالی است؛ المان ها و طرح هایی از فرش در آن لحاظ گردد.
او توضیح داد:
این سازه با المان های نمای موزه فرش همسان سازی شده و دارای مزایایی از جمله تابلوی معرفی موزه فرش ایران، تابلویی برای اعلام برنامه های موزه فرش ایران است و چون با المان های موزه از نظر طراحی مناسب سازی شده است؛ موجب معرفی بیشتر معماری موزه و جذب جهانگرد خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی استان تهران به سابقه همکاری و تعامل میراث فرهنگی و شهرداری برای حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی در مرکز اشاره نمود و اضافه نمود:
حدود یک سال و نیم پیش مسئولان مترو قصد داشتند یکی از درگاه ها و خروجی های مترو را در محوطه موزه نصب نمایند که با مخالفت میراث فرهنگی و رایزنی با مدیران شهرداری جلوی این تصمیم گرفته شد و خروجی مترو به مکان دیگری منتقل شد.
او ادامه داد:
بعلاوه در نقشه احداث مترو در منطقه 20 تهران بخشی از خط مترو از حریم برج طغرل و ابن بابویه عبور می کرد که بعد از مخالفت میراث فرهنگی مسئولان مترو نسبت به تغییر راستا خط مترو اقدام کردند.
البته این تغییر خط 100 میلیارد تومان به هزینه های احداث این خط اضافه می کرد. با این حال بر اساس تعامل و همکاری میراث فرهنگی و شهرداری راستا این خط تغییر کرد.
او اعلام کرد:
در موضوع نصب هواکش در مجاورت موزه فرش نیز بر اساس تعامل موجود بین میراث فرهنگی و شهرداری کوشش کردیم تا هواکش در این مکان نصب نگردد.
اما با توجه به اینکه از نظر فنی امکان جابه جایی و تغییر محل نصب هواکش وجود نداشت؛ با نصب آن موافقت شد.
با برنامه ریزی های انجام شده این تهدید تبدیل به فرصت شده است و سازه هواکش مترو با الهام گرفتن از المان های موزه ای با معماری موزه فرش هم خوانی دارد و به یک تابلو برای معرفی موزه و اطلاع رسانی برنامه های آن تبدیل خواهد شد.
منبع: کجارو / میراث آریا