تلسکوپ فضایی جیمز وب روی ستاره راهنما قفل شد

به گزارش سفر ارزان به دبی، طبق اعلام ناسا و آژانس فضایی کانادا، ابزار کلیدی جهت گیری تلسکوپ فضایی جیمز وب به خوبی در آزمایش کار می نماید و برای تنظیم دقیق آینه ها اکنون تلسکوپ روی ستاره راهنما قفل شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب روی ستاره راهنما قفل شد

آژانس فضایی کانادا (CSA) ساعاتی پیش بیان کرد که حسگر راهنمای دقیق (Fine Guidance Sensor) یا FGS که با همکاری هانی ول (Honeywell) کانادا ساخته شده است، روز یکشنبه 13 فوریه (24 بهمن) با موفقیت روی ستاره راهنمای انتخابی قفل شده است.

به گفته CSA با عملکرد خوب FGS تا به امروز، این ابزار در گام بعدی برای یاری به هم ترازی پیوسته 18 بخش شش ضلعی آینه اصلی تلسکوپ استفاده خواهد شد. هفته گذشته مهندسان وب نخستین عکس جیمز وب از یک ستاره منفرد را منتشر کردند که همان طور که انتظار می رفت با توجه به تراز نبودن آینه ها تصاویر متعددی از آن در بخش های گوناگون آینه دیده می شد.

آژانس فضایی کانادا اعلام کرد: در هفته های آینده با یاری FGS هر بخش آینه به دقت تنظیم می گردد تا این نماها را روی هم قرار دهد و دیگر عناصر اپتیکی تلسکوپ را کالیبره کند تا در نهایت یک تصویر بسیار متمرکز از یک تک ستاره ایجاد گردد.

بیانیه ناسا درباره ای این نقطه عطف هم که روز پنج شنبه منتشر شد، شامل تفسیری از رنه دویون (René Doyon) پژوهشگر اصلی ابزارهای ساخت کانادا در وب و ناتالی اوئلت (Nathalie Ouellette) دانشمند دانشگاه موترال بود که درباره عملکرد FGS در هفته های آینده شرح دادند.

به گفته آن ها برای اطمینان از قفل ماندن وب روی هدف آسمانی خود، FGS 16 بار در ثانیه موقعیت دقیق یک ستاره راهنما را در میدان دید خود میزان می گیرد و تنظیمات لازم را حدود سه بار در ثانیه به آینه فرمان دقیق تلسکوپ می فرستد.

دانشمندان ناسا اکنون از این نقطه عطف در راستا راه اندازی تلسکوپ و عملکرد خوب ابزار راهنما تا به امروز هیجان زده اند، اما بعلاوه بیان کردند که مشتاقانه منتظر هستند تا FGS به دوربین طیف نزدیک فروسرخ (NIRCam) وب یاری کند تا در جهت درست هدف گیری گردد. آن ها افزودند: از این پس، فرایند هم ترازی آینه های تلسکوپ با راهنمایی FGS انجام می گردد، در حالی که تصاویر NIRCam هم اطلاعات تشخیصی را برای تنظیمات آینه فراهم می نماید.

انتظار می رود که دوره راه اندازی وب چندین ماه طول بکشد. این فرایند طولانی تا حد زیادی به این علت است که ابزارها پس از پرتاب در 25 دسامبر (4 دی) و سفر یک ماهه وب به نقطه لاگرانژی 2 در اعماق فضا هنوز در حال خنک شدن هستند. با توجه به اینکه وب در پی کم سوترین اجرام کیهان با تابش گرمایی است، این ابزارها طوری طراحی شده اند که در دمای منفی 233 درجه سانتی گراد کار نمایند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فرآیند قفل شدن حسگر راهنمای دقیق تلسکوپ جیمز وب