چرا هواداران به انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت پشت کردند؟
به گزارش سفر ارزان به دبی، ده ها سال است که مهاجم مقبره شخصیت دلربای گیمرهای نوجوان است. اما هر مقدار هم که سری بازی های مهاجم مقبره مجذوب کننده بوده اند، مجموعه های تلویزیونی و فیلم هایی که بر اساس آن ساخته شده اند، چنگی به دل نمی زنند. جدیدترین اقتباس از این مجموعه با فرمت انیمیشن و با نام مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت (Tomb Raider: The Legend of Lara Croft) از سوی نتفلیکس ساخته شده است که ابتدا کورسوی امیدی برای مخاطبان بود.
در تمام طول این سال ها، چشمان مخاطبان به روایت دقیق و مفصل اولیه از داستان عادت نموده اند و از قضا، سریال نو هم نتوانسته است خاطره فضای سرگرم نماینده و ماجراهای هیجان انگیز بازی ها را زنده کند. حتی کیفیت انیمیشن سریال با کیفیت بازی یک جهان فاصله دارد و فضای سریال تیره و تار است و این هواداران بازی های مهاجم مقبره را که عاشق فضای بازی ها بوده اند، سرخورده می نماید.
اما سرخوردگی هواداران محدود به فضای سریال نیست؛ ماجراها، شخصیت ها و کلیت اجرای کار خوب از کار درنیامده است. تهیه نماینده انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت برای ناامید کردن مخاطبان خود از هیچ کاری فرو گذار ننموده است.
30 سال پیش که شرکت تولیدنماینده بازی های ویدئوییِ ایدوس برای بقای خود دست و پا می زد، تصمیم گرفت بخت خود را با یک بازی سبک ماجراجویی با موضوع یک شخصیت باستان شناسِ بریتانیاییِ هفت تیر به دست که مجبور به حل معماهای مختلف است، امتحان کند. توبی گارد، مسئول اصلی خلق شخصیت اصلی داستان، رهبری این پروژه را بر عهده گرفت. قرار بود شخصیت اصلی بازی مرد باشد، اما تهیه نماینده ها، چندان که بعدتر چنین شد، نمی خواستند از ایندیانا جونز تقلید نموده باشند و حاضر نبودند انگ اصیل نبودن را به جان بخرند.
این تصمیم سرنوشت سازْ لارا کرافت خاطره انگیز و مشهورِ امروز را به جهانی بازی معرفی کرد. هم الگویی بود برای گیمرهای زن و هم نمادی از مجذوب نمایندهیت شد که آنجلینا جولی در اوج دوران بازیگری خود به عنوان مجذوب نماینده ترین بازیگر زن لارا کرافت را روی پرده سینما برد.
شرکت ایدوس هم از منجلاب بی پولی نجات یافت و مجموعه ای از تولیدات رسانه ای، از جمله 20 بازی، سه فیلم و سریال های انیمیشنی و آثار کمیک، بیرون داد. از سی سال پیش تا کنون این محصولات درهای جهانیی نو را به روی گیمرها باز نموده اند و همین نکته هم باعث شده است که عدم مجذوب نمایندهیت سریال نو محصول نتفلیکس به چشم بیاید.
سریال اقتباسی نتفلیکس کجای راه را اشتباه رفت؟
سریال مهاجم مقبره که می توانست یکی از برترین انیمیشن های اقتباسی از بازی های ویدیویی لقب بگیرد، به دلایل متعددی نتوانست پا به پای توقعی که از بازی ها می رفت، حرکت کند. یک علت این بود که ساختار پر هرج و مرج داستان پیچیده طراحی شده است، اما به مانند اثری پراکنده و منفصل در نظر بیننده می نشیند. بازی های این مجموعه معروفیت خود را مدیون ترکیب منسجم خطوط روایی با معماهای داستان، اکشن تند و سریع و سحرانگیزیِ سنجیده و موزون داستان هستند.
اما در سریال خبری از این سنجیدگی و ترکیب موزون نیست و گویی صرف وجود این عناصر در کنار هم کافی بوده است. سرعت رویدادها، روند شکل گیری تنش داستان و حتی حیاتی ترین لحظات آن همگی یکنواخت هستند.
انیمیشن به داستان اصلی مهاجم مقبره وفادار نیست
از همه اینها گذشته، ویژگی های اصلی شخصیت لارا زیر پا گذاشته شده و دیگر به چشم هوادارانش آشنا نیست. از قدیم شخصیت زن اصلیِ جان سخت اما همدلی برانگیز برای هواداران خود بود، که در سریال نو نتفلیکس، ضعیف و تهی از هرگونه شخصیت به تصویر کشیده است. بدتر از همه این که بنا بوده این سریالْ خاطره مجموعه بازی های مدرن مهاجم مقبره را زنده کند.
برای نشان دادن عمق سرخوردگی و شدت انتقاد هواداران بازی های مهاجم مقبره بیایید نگاهی به بخشی از گفته های یکی از یوتیوبرها به نام (The Critical Drinker) بیندازیم. این یوتیوبر به بددهانی مشهور است، اما از حق نگذریم، حرف های او جای مخالفت ندارد. صفحه او بیش از 2 میلیون مشترک دارد و این ویدئوی او تا کنون 1.2 میلیون بار دیده شده است، با این حساب می توان با خیال راحت گفت که دیگر هواداران لارا کرافت هم با او هم عقیده هستند.
در بخش هایی از صحبت های کریتیکال درینکر آمده است:
ملال انگیز شدن شخصیت اصلی و جلوه های نتفلیکسی
لارا کرافت شخصیت زن قدرتمند و در عین حال با احساس و همدلی برانگیز است. زخم هایی از گذشته و پدر خود دارد، کما اینکه نیرومند و توانمند ظاهر می گردد. تمامی این خصوصیات به نوعی او را در برابر آسیب حساس نموده و باعث شده خود را در مکان های دورافتاده، تحت تعقیب مشتی مردان مسلح که باید دست تنها به جنگ با آنها برود، بیاید.
در سریال اقتباسی نتفلیکس اما این ابعاد شخصیتی نه عمقی و استقامتی به او بخشیده اند و نه عزم زنانه او را به نمایش گذاشته اند، بلکه صرفاً به توانایی های رزمی جسمانی او پرداخته اند که نه خلاقانه است و نه چندبعدی.
مجموعه مهاجم مقبره جز در جهانی بازی پیروز نخواهد بود
اقتباس از بازی های ویدیویی آسان نیست و در طول سال ها، اقتباس های مختلفی از شخصیت لارا کرافت ساخته شده اند، اما به دل نشستن یا پسند نشدن این سری نو شاید به سلیقه شما مربوط باشد. ظاهراً این سریال نه تصویر اصلی که دوران نو بازی را دنبال می نماید که قطعاً هواداران خود را گیج می نماید. محصول نو نتفلیکس به جای پای بندی به شخصیت اصلی داستان، تا توانسته روی سرسختی جسمانی لارا کرافت کار و اغراق نموده است و اصلاً به این فکر ننموده است که چرا نسل اول گیمرهای مهاجم مقبره عاشق شخصیت او شده بودند.
تهیه نماینده ها و شبکه هم قید هواداران اصلی لارا کرافت را زده و تا جای ممکن سعی نموده اند شخصیتی فمنیستی از او نمایش دهند. صد البته لارا به شخصیتی این چنینی تبدیل شد، اما بازی اول به این علت به بازی ها و دنباله های بعدی رسید که لارا آسیب پذیر و آسیب دیده بود و به مرور قدرت خود را یافت، نه این که از همان ابتدا نامیرا متولد شده باشد.
هیچ وقت قرار نبود لارا کرافتْ شخصیت زن مدرنِ آرنولد شوارتزینگر دهه 80 باشد. قرار بود شخصیتی مستقل و غیرقابل قیاس با ایندیانا جونز باشد. قدرت، توانمندی و خشونت از خصوصیات او هستند، اما با تمام اینها زخمی می گردد، شکست می خورد و در برابر دشمنانی که در به در دنبال او هستند، کم می آورد. آخر سر هم، فقط قدرت او نیست که در بزنگاه های حیاتی به دادش می رسند.
ترکیبی از توانایی های جسمانی و مجذوب نمایندهیت، تیزبینی، ذکاوت و آسیب پذیری های او راه را برای او باز می نمایند. او نماد، الگو و راهنمای زنان قدرتمند است. نه شکست ناپذیر است و نه بی نقص و این را گیمرهایی می گویند که شاید روزها را صرف گذراندن یک مرحله نموده باشند، در حالی که لارا برای نجات خود خلاقانه تر از تصور آنها عمل می نموده است.
با این همه، ظاهراً هالیوود نتوانسته است به رغم محبوبیت این مجموعه، اثری قابل قبول ارائه دهد. اگر سریال برای فصل دوم تمدید گردد، شاید بهتر باشد که اشتباهات گذشته را تکرار ننمایند، هرچند بیشتر هواداران دلخوش به این اما و اگرها نیستند.
منبع: movieweb
منبع: دیجیکالا مگ