نگاهی به فیلم مرد عنکبوتی؛ راهی به خانه نیست
به گزارش سفر ارزان به دبی، بیایید یک لحظه به صحنه ای از فیلم مرد عنکبوتی؛ دور از خانه برگردیم. همان صحنه ای که میستریو دارد دربارۀ وجود یک جور چندجهانی (multiverse) صحبت می نماید و ادعا می نماید که خودش هم از یک بُعد دیگر به این جهان آمده است. البته آن زمان میستریو داشت مرد عنکبوتی را دست می انداخت و چرند می گفت، اما این حرفی که زد در واقع مثل کاشتن یک بذر بود. جوانه های اولیۀ این بذر را در سریال لوکی می شد دید، اما ثمردهی کامل آن در اینجا یعنی در فیلم مرد عنکبوتی؛ راهی به خانه نیست رخ داده است. فرقی ندارد که قبلا این چیز ها را حدس زده باشید یا از شنیدنش غافلگیر شده باشید، به هر حال خبر خوب این است که این فیلم قطعا تماشاگر را به برترین شکل ممکن راضی خواهد نمود.
به گزارش سفر ارزان به دبی؛ همانطور که در تریلر ها هم معلوم بود، اشتباه خواندن طلسم ها باعث می گردد که تقریبا همۀ هیولا های شرور دنیای مارول در این فیلم دور هم جمع بشوند؛ به همین دلیل گروه بازیگران این فیلم واقعا فوق العاده است و حتی از فیلم های قبلی هم مرد عنکبوتی هم بهتر است. البته در سکانس های اکشن فیلم خیلی نمی گردد از دور هم جمع شدن این قهرمانان لذت برد، چون صحنه ها پر از صاعقه و شن و بمب های دستی است. اما در عوض صحنه هایی که تبادل نظر های نیش دار و پر انرژی بین شخصیت ها را می بینیم واقعا مجذوب نماینده و لذتبخش هستند؛ مثل صحنۀ درخشانی که همۀ دشمنان عنکبوتی دور هم جمع شده اند و از او بدگویی می نمایند.
اما مجذوب نمایندهیت های این فیلم فقط این ها نیست بلکه خیلی بیشتر از این حرف هاست. با اینکه فیلم پر از شرارت و خطر است، اما عواطف فراموش نشده اند. مثل فیلم های قبلی در اینجا هم پیتر همواره کوشش می نماید رفتار درستی در قبال دوستان و خانواده اش داشته باشد و به نظر می رسد که گاهی تصمیماتش نتیجۀ عکس می دهند. هالند هیچوقت تا این مقدار در نقش خودش خوب ظاهر نشده است؛ او حالت پیتر را در مواجهه با این وضع ناجور خیلی خوب نشان داده است. او کاملا شبیه آدمی است که یا دارد مشکل درست می نماید یا دارد آن مشکل را حل می نماید. این فیلم یک شلوغی پر سر و صدای سطحی نیست بلکه واقعا حال و هوای عاطفی عمیقی را به مخاطب منتقل می نماید.
مضمون اصلی فیلم استفاده از شانس های دوباره است. بعد از اینکه دسیسه های میستریو اوضاع پیتر و دوستانش را به هم ریخت، پیتر سعی کرد که این مشکل را درست کند که اتفاقا همه چیز بدتر شد. در اینجاست که مضمون شانس دوباره واقعا جالب می گردد. چرا فقط قهرمان ما باید یک شانس دوباره داشته باشد؟ پیتر فکر می نماید چرا همۀ این شرور ها و خلافکار های چندجهانی که به خاطر یک جور بیماری روانی مصنوعی و انواعی از جهش ها به سمت جرم کشیده شده اند نباید چنین شانس دوباره ای داشته باشند؟
در یک لایۀ عمیق تر، مضمون شانس دوباره حتی توسعه بیشتری هم پیدا می نماید. وقتی که در های دنیای این فیلم به روی دنیای فیلم های قدیمی تر باز می گردد، در واقع آن فیلم ها هم شانس دوباره ای به دست آورده اند؛ یعنی این فرصتی است برای اینکه اشتباهات و نقائص داستانی آن فیلم ها هم اصلاح گردد.
شاید مرد عنکبوتی؛ راهی به خانه نیست در ظاهر یک فیلم دیوانه وار پر از درگیری باشد. اما در جهت روایت فیلم، شخصیت ها برجسته و درخشان می شوند و تعامل بین بازیگران نیز پر تب و تاب و گاهی بسیار عاطفی جلوه می نماید.
قطعا صحنه های نبرد نهایی که در اطراف مجسمۀ آزادی اتفاق می افتد خیلی آشنا و تکراری به نظر می رسند (مثلا مثل فیلم مردان ایکس)؛ اما در این صحنه ها حداقل یک لحظۀ خیلی درخشان و شعف انگیز هم هست که باعث می گردد تماشاچیان فریاد بزنند و هورا بکشند. در واقع این فیلم نزدیک ترین ساختۀ مارول به آن اوجی است که در فیلم های جنگ بی سرانجام و بازی نهایی به آن رسیده بود. این فیلم با وجود همۀ بار حماسی اش، صمیمانه و پرعاطفه هم هست و به علت همۀ محاسنی که دارد می تواند واقعا آخرین فیلم مرد عنکبوتی باشد.
- کارگردان: جان واتس (Jon Watts).
- فیلمنامه نویسان: کریس مک کنا (Chris McKenna)، اریک سامرز (Erik Sommers)، بر اساس کتاب کمیک استن لی (Stan Lee).
- بازیگران: بندیکت کامبربچ (Benedict Cumberbatch)، زندایا (Zendaya)، ماریسا تومی (Marisa Tomei)، تام هالند (Tom Holland) و دیگران.
- امتیاز: 9.4/10
منبع: empireonline.com
منبع: فرارو